Jak napisać poradnik w 7 krokach?
- Określamy cel poradnika
Poradnik ma służyć przede wszystkim swoim odbiorcom. Dla nich staje się źródłem użytecznych informacji o charakterze praktycznym. Pośrednio służy jednak również osobie lub organizacji, która go udostępnia. Poradnik:
- Przyciąga nowych użytkowników na stronę
- Pomaga w pozycjonowaniu strony dzięki zamieszczeniu unikalnej treści
- Buduje pozytywny wizerunek osoby lub organizacji
- Wywołuje nieświadome poczucie wdzięczności u osób, które dzięki niemu rozwiązały napotkane trudności
- Pozwala uniknąć powtarzających się pytań kierowanych przez użytkowników portalu do BOK, a nierzadko również do działów firmy zajętych własnymi działaniami
- Przygotowanie poradnika zaczynamy od pytania: co i komu ma on przekazać?
Określenie grupy docelowej pomaga nam dobrać styl pisania, długość poradnika i jego formę. Na tym etapie oceniamy również zasadność samego pisania odpowiadając sobie na pytania: Czy osoby należące do grupy docelowej potrzebują wiedzy, jaką chcemy im przekazać? Czy mogą potrzebować w przyszłości? Czy mogą ją w bardzo prosty sposób zdobyć na stronie o zdecydowanie większej oglądalności (np. wikipedia)? Jaki poziom wiedzy w danej dziedzinie zakładamy jako reprezentatywny dla danej grupy?
- Zanim przystąpimy do pisania poradnika, upewniamy się, że sami posiadamy odpowiednią wiedzę
Korzystamy z materiałów przekazanych przez Klienta i znajdujemy inne potrzebne informacje, wykorzystując do tego co najmniej kilka źródeł. W razie potrzeby sięgamy po dokumentacje techniczne, ustawy, wyroki sądowe, artykuły w prasie specjalistycznej. Z innych poradników korzystamy ostrożnie, mając na uwadze, że mogą być nieaktualne lub zawierać błędy merytoryczne.
- Przygotowujemy szkic poradnika
W przypadku dłuższych opracowań zdecydowanie zaczynamy pracę od naszkicowania planu całego poradnika. Pozwala to zweryfikować, czy podjęliśmy prawidłowe założenia dotyczące przewidywanej długości tekstu oraz zakładanej wiedzy grupy odbiorców.
- Piszemy poradnik krok po kroku
W kolejnych akapitach lub rozdziałach opisujemy kolejno:
- Warunki początkowe, a więc sytuację, z której poradnik pomaga wybrnąć
- Niezbędne przygotowania, jakie czytelnik powinien poczynić
- Kolejne działania, których wykonanie przybliża do rozwiązania problemu
- Ostateczny efekt, jaki osoba korzystająca z poradnika powinna uzyskać
- Alternatywne sytuacje i rozwiązania
Po opisaniu głównego ciągu działań i zaniechań, które doprowadzą do sukcesu, dajemy użytkownikowi dodatkowe informacje. Wyróżniamy:
- Podobne sytuacje, ale wymagające innego rozwiązania
- Alternatywne metody rozwiązania problemu, na którym skupiał się poradnik
- Sytuacje inne od przedstawionej, możliwe do rozwiązania w ten sam sposób
- Osoby i instytucje mogące pomóc jeśli problem jest bardziej zawiły niż przedstawiony w poradniku
- Wykonujemy test przydatności poradnika
Już ukończony poradnik przedstawiamy osobie, która teoretycznie mogłaby należeć do grupy docelowej. Jeśli poradnik okaże się zbyt skomplikowany, niedostatecznie pomocny lub zwyczajnie się nie spodoba – poprawiamy go.
W tym momencie poradnik jest gotowy – zawiera skondensowaną wiedzę, zapisaną w przystępny sposób.